Website optimaliseren voor mobiel en tablet?

Elk jaar verdubbelen de hoeveelheid mobiele bezoekers op de websites. Mobiele bezoekers zijn mensen die met een telefoon of tablet surfen. Populaire telefoons en tablets zijn meestal gebaseerd op een Apple’s iOS of Google’s Android besturingssysteem. Deze apparaten hebben vaak een klein scherm en daardoor een lage resolutie. Als je dit gegeven negeert en je site alleen geoptimaliseerd laat voor bezoekers met een laptop of een bureaucomputer dan kun je bezoekers en omzet mislopen. Websites die geoptimaliseerd zijn voor alleen een groot scherm zijn vaak slecht leesbaar op mobiele apparaten.

In de programmeerstructuur kan door de websitebouwer een alternatieve opmaak meegestuurd worden die afhankelijk van de gebruikte schermgrootte een eigen layout op maat weergeeft. Zo ziet iemand op een iPhone een andere site dan iemand met een iPad, maar uiteraard met wel dezelfde inhoud. Dit is ideaal om het gebruikersgemak per apparaat te optimaliseren. De gebruikte term voor deze optimalisatie noemen we in webmasterland: Responsive.

Op dit moment is gemiddeld ongeveer 10% van je bezoekers iemand op een mobiel apparaat, terwijl dit vorig jaar nog 5% was. Als deze jaarlijkse verdubbeling doorzet, zitten we volgend jaar in 2013 op 20% mobiele gebruikers en 40% in 2014. Mobiele apparaten zijn ongekend populair, er zijn al mensen die helemaal geen bureaucomputer meer hebben. Daarom raden wij aan uw site responsive te laten maken. Het is wel wat duurder omdat er feitelijk per resolutie een aparte site gemaakt moet worden met een eigen opmaak. Het is de investering al gauw waard, gezien de stijging van de mobiele apparaten.

Wij plaatsen functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Wanneer je op ‘doorgaan’ klikt, geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Lees onze privacy verklaring.